Penulis blog ini, di perkuburan baqi' al-gharqad setahun lalu.
Teman saya ust amir pung berada ketika itu.
Muqaddimah.Soifi melabuhkan tirainya, rata-ratanya saya pergi ke kamar teman-teman di kampong Mu'tah Jordan, terutamanya ustad2 yang bujang-bujang ini, semuanya sudah menukar|perbaiki|beli kipas baru yang harganya 15JD keatas. Tak kurang ada juga yang menjual kipas dengan demand yang agak-tidak berpatutan dek bahang cuaca yang menyengatkan mata dan badan. Emosi boleh berubah ketika ini, pula-pula musim 'durian' iaitu istilah saya untuk musim pilihan raya kampus, dan jelmaan imtihan yang belum kesudahan.
Nikmat-nikmat dunia masih diterima dengan sempurna, Alhamdulillah, syukurku padaMU Ya Alloh. kalaulah musim panas begini, mengalirnya air kelapa muda di tekak kering ini, hmm alangkah jernihnya pemikiran tatkala masih imtihan bertalu ini. Monolog saya di malam hari ditemani angin sepoi bahasa dari arah selatan Jordan, bumi hampir yang terletak Al-Aqsa bersebelahannya.
Mudah-mudahan engkau permudahkan urusan umat-umat Islam ini, permudahkan jua kami para penuntut Ilmu yang penuh kecapi nikmat dariMU. Allahumma amin.
Masih rindu Al-Haramain.
Cakap-cakap teman mula berlegar disana-sini, adik beradik dalam bayt saya, si puding itu telah selesai menukar matawang Jordannya kepada Saudi Arabiyah, muzammil pula tak tahu bila, sibuk waktu imtihanlah tu, baru saya perasan tarikh mereka mahu ke Haramain sudah hampir.
Baguslah, senang tak perlu menukar uwang di Haramain nanti iya. perlu diingati matawang Jordan yang tak stabil jarang sekali mahu turunnya, tetap sama, 1JD bersamaan RM4.32, saya tidak tahu bagaimana jumlah terkininya, lihat sahajalah di xe.com itu.
Artikel saya mula beralih wajah ke Haramain seketika, entah tiba-tiba mahu sahaja menapak semula tatkala melihat hibrah yang lama bersama teman-teman ke Haramain dalam Peristiwa Haji dan Umrahnya(ini).
Rupa-rupanya, baharu saya terjumpa makalah yang baik untuk dikongsi dengan pembaca setia laman usang saya ini. Saya cukup-cukup tertarik dengan Muslimah yang membangunkan Ummahnya itu.
DIA wanita pilihan UMMAH.
Masih kebas ingatan saya ketika keluar dari bab jibril, seusai menagih pohon simpati kepada Alloh di dalam Masjid Nabi Sollallahu Alaihi Wassalam itu, rupa-rupanya struktur binaan, dan lokasinya disitulah letaknya rumah serikandi Nabi Sollallahu Alaihi Wassalam Siti Fatimah Binti Rasulullah. Subhanallah, mudah-mudahan perjuangannya membela Ayahandanya dicontohi anak muda masa kini.
Dialah Muslimah Membangunkan Ummah.
Mari membaca kisahnya, yang saya kira cukup berharga buat mereka yang sama-sama memperjuangkan agenda muslimah di mana-mana antunna berada.
Terlalu banyak kemulian dan jasa Fatimah Radhiallahu anha Binti Muhammad yang tidak termampu untuk dinukilkan semuanya. Beliaulah puteri kepada penutup segala Nabi yang banyak mewarisi keindahan akhlak ayahandanya.
Terlalu banyak kemulian dan jasa Fatimah Radhiallahu anha Binti Muhammad yang tidak termampu untuk dinukilkan semuanya. Beliaulah puteri kepada penutup segala Nabi yang banyak mewarisi keindahan akhlak ayahandanya.
Lahirnya Si Puteri Bongsu
Saat Ummul Qura (Makkah) menyaksikan orang-orang Quraisy membaiki Kaabah, lahirlah puteri bongsu Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam 5 tahun sebelum kenabian. Beliau sangat mirip dengan ayahandanya yang mulia. Disusui sendiri oleh bondanya. Tatkala masyarakat jahiliyah malu besar setiap kali menerima berita lahirnya anak perempuan, namun Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam sangat gembira dengan kelahiran puterinya. Mencintai dan menyayanginya dengan penuh tulus.
Didikan di Rumah Kenabian
Sekolahnya di rumah kenabian. Berguru langsung dengan penghulu segala murabbi, seorang Nabi. Daripada kecil sehinggalah menginjak remaja, beliau sentiasa menjadi yang terbaik. Sumber rujukannya adalah sumber yang terbaik. Ayahnya insan terbaik. Ibunya wanita terbaik. Mengalir daripada asuhan ibu bapa yang agung.
“Ibu Ayahnya”
Ketika masyarakat jahiliyah hidup dalam lumpur kejahatan yang hina, menyembah patung, mabuk arak, membunuh anak perempuan, namun Fatimah menyaksikan ayahnya tetap bersih terpelihara. Fitrah insan bencikan kejahatan. Apabila terbit sinar Islam menerangi tanah Arab dengan terutusnya Nabi akhir zaman, maka Fatimah tidak teragak-agak menyertai ibunya untuk menjadi generasi yang pertama beriman.
Kewafatan bonda tercinta, Khadijah al-Khuwailid, menyebabkan remaja puteri itu berperanan mengambil alih tugas ibunya. Apatah lagi kakak-kakaknya Zainab, Ruqayyah dan Ummu Kalthum sudah berumah-tangga. Perjuangan ayahnya didokong habis-habisan. Kematangannya terserlah hinggakan para sahabat menggelarkannya, “Ibu ayahnya.” (Rujuk Nisaa ahlil bait, 533-534).
Imam Zarqani berkata, “Sehingga, tidak diperlukan pernyataan khusus untuk membuktikan bahawa mereka adalah generasi pertama yang memeluk Islam, kerana mereka tumbuh dalam bimbingan kedua orang tua yang penuh kasih sayang dan akhlak mulia. Dari ayahnya, Fatimah belajar semua akhlak mulia. Dari ibunya, Fatimah belajar kejernihan fikiran yang tidak dimiliki wanita lain.”
Berani Membela Nabi
Ibnu Ishaq berkata, “Orang-orang Quraisy benar-benar memusuhi Rasulullah dan orang-orang yang memeluk Islam. Mereka tidak henti-henti mendustakan Rasulullah, mengganggu dan melemparinya dengan batu. Mereka juga mengejek baginda sebagai tukang sihir, bomoh dan orang gila. Namun Rasulullah tetap menyebarkan kebenaran.” (Rujuk Sirah Ibnu Hisyam 1/238).
Abdullah bin Umar berkata, “Ketika Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam berada di halaman Kaabah, Uqbah bin Abu Mu’ith mendekati dan menarik bahu Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam. Dicekik leher Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam dengan selendangnya. Abu Bakar datang lalu menarik bahu Uqbah supaya ia menjauh daripada Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam.” (Rujuk HR Bukhari, 3856).
Saidina Ali r.a. berkata, “Demi Allah tidak seorang pun dari kami yang berani mendekati kecuali Abu Bakar. Beliau menghalau orang-orang Quraisy itu dan menjauhkan daripada Baginda. (Rujuk Ghafir: 28).
Selain Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anhu, Fatimah Radhiallahu Anha tidak berpeluk tubuh tatkala melihat ayahnya diganggu dan dianiaya. Suatu kisah menyayat hati diceritakan oleh Abdullah Ibnu Mas’ud, saat Rasulullah SAW sedang solat berdekatan Kaabah, Abu Jahal dan teman-temannya duduk berhampiran. Mereka saling mencabar,
“Siapa yang berani meletakkan najis unta di punggung Muhammad saat dia sujud?” Maka bergegaslah orang yang paling sengsara di antara mereka iaitu Uqbah bin Abu Mu’ith. (Rujuk Bukhari, 3186 dan Muslim 1794.)
Mereka ketawa berdekah-dekah. Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam tetap bersujud. Tiada siapa berani membela saat itu sehinggalah Fatimah Radhiallahu Anha dengan beraninya datang membuang najis unta.
Rela Menahan Lapar, Iman Tidak Pudar.
Tragedi pemulauan kaum muslimin amat menguji iman. Ketika itu kebencian kaum kafir Quraisy terhadap Rasulullah SAW kian memuncak. Sejarawan Suhaili merekodkan:
Jika ada rombongan pedagang datang ke Kota Makkah, beberapa orang Islam pergi ke pasar Makkah untuk membeli makanan buat ahli keluarga mereka. Namun Abu Lahab berkata dengan suara lantang,
“Wahai para pedagang, jika teman-teman Muhammad ingin membeli sesuatu, berikan harga yang sangat mahal agar mereka tidak dapat membelinya. Jangan takut tidak laku, aku yang akan membeli barang dagangan kalian.”
Lalu para pedagang itu menaikkan harga sangat tinggi. Orang-orang Islam pun tidak mampu membeli. Mereka tidak memperolehi makanan dan pakaian.
3 tahun orang-orang Islam melalui hari-hari yang penuh kelaparan di perbukitan. Fatimah r.ha. sabar dan teguh melalui kesulitan tempoh itu. Namun, parahnya ujian kelaparan membuatkan Fatimah r.ha jatuh sakit. Bondanya juga tenat menahan sakit.
Sakit Fatimah belum pulih, bondanya pula dijemput Ilahi. Kesedihan bertali arus. Gadis tabah itu tidak tenggelam dalam emosi. Beliau menggagahkan diri untuk terus bangkit mendokong perjuangan ayahanda tercinta habis-habisan.
Mengagumi Keberanian Saidina Ali Karramallahu Wajhah.
Penyiksaan demi penyiksaan makin tidak kenal belas kasihan. Selepas beberapa siri penghijrahan, akhirnya Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam memerintahkan kaum muslimin berhijrah ke Madinah. Baginda menyusul kemudian, ditemani oleh Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anha. Peristiwa hijrah yang agung itu diatur dengan penuh strategi.
Fatimah r.ha tidak dapat melupakan keberanian Saidina Ali menggantikan tempat tidur ayahandanya. Peranan yang sangat penting dalam strategi hijrah kerana taruhannya adalah nyawa. Allah SWT juga tidak melupakan keberanian Saidina Ali r.a. menggantikan tempat tidur Nabi hingga menganugerahkan Fatimah Radhiallahu Anha sebagai teman tidur hidupnya. Alangkah bertuahnya Ali.
Pernikahan yang Barakah.
Di dalam buku Raudhatul Muhibbin wanuzhatul Musytaqin, karangan Ibnul Qayyim al-Jauziyah menyebut, puteri Nabi, Fatimah Az-Zahra pernah dipinang oleh Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar namun kedua-duanya ditolak oleh Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam. Kenapa ya? Rupa-rupanya, Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam tidak mahu semua puterinya dimadukan.
Pada tahun ke-2 hijrah, Saidina Ali menikahi Fatimah Pernikahan barakah ini berlangsung setelah perang Badar. Demi memiliki cinta penghulu bidadari syurga, Saidina Ali r.a. menjual sebahagian barang miliknya termasuk peralatan perang. Semuanya bernilai 480 dirham.
Daripada jumlah itu, Rasulullah menyuruh menggunakan 2/3 daripadanya untuk membeli wangi-wangian dan 1/3 daripadanya untuk membeli pakaian. Rasulullah memasukkan wangi-wangian itu ke dalam bekas mandi dan menyuruh pengantin mandi dengan air itu.
Fatimah Radhiallahu Anha rela malah bahagia dinikahi oleh Saidina Ali Karramallahu Wajhah meskipun hidup miskin. Biarpun maharnya rendah, dihadiahkan pula mahar itu kepada suami tercinta. Berpindahlah pengantin baru ke rumah suaminya yang tidak memiliki perabot. Rumah yang sangat sederhana. Hanya terdapat kulit biri-biri sebagai alas tidur, bantal berisi serabut tamar, penggiling gandum, ayakan dan sekantung susu. Letak rumah itu pula jauh daripada rumah Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam. (Rujuk Nisa’ Mubassirat bil Jannah: 209).
Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam berperanan sebagai mertua terbaik apabila memberikan nasihat yang panjang sebelum meninggalkan anak menantunya mengharungi bahtera rumah tangga bersama. Didekatkan pula anak menantu dengan keluarga baginda apabila memindahkan mereka berdekatan dengan rumah baginda iaitu di salah sebuah rumah pemberian Haritsah r.a. (Rujuk Suwar min hayatis sahabah, 40)
Rumah tangga suaminya diuruskan sendiri. Terserlah peribadinya sebagai seorang wanita yang sabar, taat beragama, baik, menjaga kehormatan, qana’ah dan sentiasa bersyukur kepada Allah SWT. (Rujuk al-Siyar: 2/119).
Zikir Fatimah.
Kelelahan menguruskan tugas rumah tangga seharian, mendidik anak-anak, ditambah pula dengan tugas-tugas dakwah menyebabkan Fatimah Radhiallahu Anha teringin mempunyai seorang pembantu. Lagipun, kebetulan pada masa itu Islam mempunyai banyak tawanan perang.
Kelelahan Fatimah Radhiallahu anha bukan sedikit. Jika pada zaman ini, kita hanya perlu ke kedai untuk membeli sebuku roti namun Fatimah perlu menggilingnya daripada biji-biji gandum, mengayak, mengadun dan membakarnya sendiri.
Dipendamkan dahulu niat memiliki pembantu biarpun beberapa kali menziarahi Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam kerana sangat pemalu untuk meminta daripada ayahandanya. Begitu juga suaminya. Namun lantaran berat beban ditanggung, Fatimah r.ha terpaksa meluahkan keperluannya itu pada suatu hari.
Kebetulan, kaum muslimin mempunyai beberapa orang tawanan perang yang boleh dijadikan hamba atau pembantu. Fatimah r.ha memohon salah seorang daripadanya. Permintaan itu tidak dikabulkan oleh Rasulullah.
Hal ini bukan kerana tidak elok memiliki pembantu rumah kerana semua isteri Rasulullah pun mempunyai pembantu rumah. Namun, selaku pemimpin yang adil, Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam lebih mengutamakan untuk memberi makan kepada golongan suffah (golongan merempat yang menumpang tinggal di masjid) dengan duit hasil jualan para tawanan tersebut. Fatimah r.ha. dan suaminya pulang dengan redha.
Tidak lama kemudian, Rasulullah SAW pula datang ke rumah puterinya. Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa Baginda bersabda,
“Mahukah ayah ajarkan kepadamu sesuatu yang lebih baik daripada apa yang diminta? Jika hendak tidur, bacalah takbir 34 kali, tasbih 33 kali, tahmid 33 kali. Ini lebih baik daripada seorang pembantu.” Lalu, zikir ini terus menemani hayat Fatimah r.ha. Beliau dan suaminya memilih hidup zuhud dan sangat sederhana. (Rujuk Nisa’ Ahlil Bait: 550).
Membuktikan Wanita Berhak Mengizinkan atau Minta Dibebaskan Jika Suaminya Ingin Berpoligami.
Suatu hari Saidina Ali r.a. dipinang oleh Abu Jahal untuk puterinya. Hal itu amat menyakitkan Fatimah r.ha. Apabila diadukan kepada ayahandanya, ternyata Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam juga terasa disakiti dengan apa yang menyakitkan puterinya. Baginda berdiri lalu berpidato, “Aku telah nikahkan Abu Ash bin Rabi’. Dia berkata kepadaku dengan jujur. Fatimah binti Muhammad adalah sebahagian daripadaku. Aku tidak suka orang-orang menyakitinya. Demi Allah, tidak akan berkumpul puteri utusan Allah dengan puteri musuh Allah pada seorang lelaki.”
Mishwar bin Makhramah pernah mendengar Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam bersabda di atas mimbar, “Bani Hasyim bin Mughirah memintaku merestui pernikahan puteri mereka dengan Ali bin Abi Thalib. Aku tidak izinkan, dan aku tidak izinkan. Kecuali jika Ali menceraikan puteriku dan menikahi puteri mereka. Puteriku adalah bahagian daripadaku. Apa yang membuatnya gelisah juga membuatku gelisah, dan apa yang menyakitinya juga menyakitiku.” (Rujuk HR Muslim, 2449). Maka Ali r.a. menolak pinangan Abu Jahal.
Imam Nawawi berkata, dari hadis ini para ulama mengambil kesimpulan, “Tidak boleh menyakiti Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam walaupun pada perkara yang harus. Seperti peristiwa di atas, perkahwinan puteri Abu Jahal dengan Ali sebenarnya harus dilakukan tetapi Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam melarangnya dengan dua alasan: (1) Pernikahan itu akan menyakiti Fatimah, dan itu menyakiti Rasulullah. (2) Khawatir terjadi hal-hal yang tidak baik pada Fatimah yang timbul dari rasa cemburu.” (Rujuk Syarhun Nawawi: 16/4).
Imam Bukhari RA berkata (hadis 5230): Qutaibah meriwayatkan kepada kami dari Laits dari Ibnu Abi Mulaikah dari Miswar ibn Makhramah dia berkata, saya mendengarkan Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam bersabda dari atas mimbar, "Sesungguhnya Bani Hisyam ibn Mughirah meminta izin untuk menikahkan puteri mereka dengan Ali ibn Abu Talib, maka aku tidak mengizinkan, kemudian aku tidak mengizinkan, kemudian aku tidak mengizinkan. Kecuali putera Abu Talib ingin menceraikan puteriku dan menikah dengan puteri mereka. Kerana dia adalah darah dagingku, membuat aku sedih apa yang menyedihkannya dan menyakitiku apa yang menyakitinya."[1]
Ulama-ulama memberikan beberapa tafsiran terhadap hadis ini sebagaimana dipetik dalam kitab syarah hadis Bukhari yang paling terkenal iaiatu Fathul Bari 86/7, karangan Ibnu Hajar al-Asqalani. Antara tafsirannya ialah:
1.Puteri Abu Jahal tidak layak bersama Fatimah dalam satu darjat sebagai madu.
2.Difahami daripada konteks kisah ini Rasulullah telah mensyaratkan kepada Ali supaya tidak memadukan Fatimah, Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam menyebut menantunya yang lain telah menunaikan janji mereka. Jelas sekali bahawa menantu yang lain memenuhi satu syarat iaitu tidak memadukan puteri Rasulullah sebagaimana Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam bersabda, “Dia berkata kepadaku, dia jujur kepadaku, dia berjanji kepadaku maka dia memenuhi janjinya.” Berkata al-Hafiz Ibnu Hajar, “Dia berkata kepadaku, dia jujur kepadaku.” Ia seperti syarat ke atas dirinya supaya tidak memadukan Zainab. Begitu juga Ali r.ha., jika dia tidak berbuat begitu juga (memenuhi syarat itu) ia mungkin lupa pada syarat itu, maka didatangkanlah dalam khutbah (untuk mengingatkannya). Ataupun mungkin tidak berlaku pun syarat seandainya tidak dijelaskan bahawa itu suatu syarat, tetapi menjadi kemestian ke atasnya meraikan ketetapan ini. Oleh sebab itulah berlakunya cercaan (ke atas kesalahannya supaya dibetulkan).
3.Meraikan hak Fatimah Radhiallahu Anha. Dia ketiadaan ibu dan kakak sebagai tempat bergantung, penghilang kesedihan dan menjadi peneman. Dia kehilangan ibu kemudian kakak-kakaknya seorang demi seorang, dan tidak tinggal seorangpun yang dapat ia bermanja dan dapat menjadi peringan beban masalahnya jika nanti dia cemburu.
Realiti hari ini, masih wujudkah bapa sewibawa Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam dalam memahami dan membela rasa hati puterinya?
Setiap Yang Berhak Boleh Menyuarakan Haknya.
Setelah kewafatan ayahandanya, Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam, Fatimah Radhiallah anha meminta daripada Abu Bakar r.a. sebahagian harta warisan Nabi. Walaupun Rasulullah telah mengkhabarkan awal-awal kepadanya bahawa usianya paling dekat menyusuli kematian baginda namun hak tetap hak. Fatimah masih menuntutnya walaupun tahu beliau sudah dekat hendak mati.
Abu Bakar menegaskan bahawa, Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam pernah bersabda, “Kami para Nabi tidak mewariskan harta. Apa yang ditinggalkan adalah untuk disedekahkan.” (Rujuk HR Bukhari).
Abu Bakar berpegang dengan hujah ini. Manakala Fatimah juga mempunyai hujahnya yang tersendiri. Kedua-duanya dalam daerah pahala kerana mempertahankan sesuatu dengan hujah yang benar bukan mengikut nafsu. Perbezaan pendapat itu lumrah. Fatimah al-Zahra tetap lantang menyuarakan haknya kepada Abu Bakar untuk mewarisi sebidang tanah.
Ketika Fatimah Radhiallahu Anha jatuh sakit, tidak lama selepas kewafatan ayahandanya, Abu Bakar datang meminta redhanya sehingga Fatimah meredhainya. (Ibnu Hajar menyebutkan hadis ini yang disandarkan ke Baihaqi yang berkata, “Meskipun hadis ini mursal, tapi sanadnya ke Sya’bi tetap sahih. (Fathul Bari: 6/139).”
Teladan kita ini menunjukkan contoh bahawa walaupun dalam Islam, menunaikan tanggung jawab lebih utama daripada menuntut hak, tapi, itu tidak bermakna Islam menghalang menyuarakan hak. Maka, berlumba-lumbalah kita menunaikan tanggungjawab. Dalam masa yang sama, menghargai hak kita dan menghormati sesiapa yang menuntut haknya.
Perginya Bunga Agama.
Pada hari Selasa, 3 Ramadhan tahun ke-11 Hijriah, selepas enam bulan kewafatan Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam, Fatimah pulang ke rahmatullah dengan tenang dan bahagia. Suaminya mengalirkan air mata. Begitu juga anak-anaknya yang amat mencintainya, Hassan, Hussain, Zainab dan Ummu Kulthum. (Ada riwayat mengatakan puteri-puterinya bernama Zainab al-Kubra dan Zainab al-Asghar).
Umat Islam membanjiri Masjid Nabawi. Solat jenazah dipimpin oleh Saidina Ali Karramallahu Wajhah dan kali kedua dipimpin oleh Abbas bin Abdul Mutallib Radhiallahu Anha, Bunga agama itu lalu dimakamkan di perkuburan Baqi’ bersebelahan dengan makam saudara-saudaranya, Zainab r.a., Ruqayyah r.a. dan Ummu Kalthum r.a. (Rujuk Nisa’ Ahlul Bait: 601-603).
Nota penghayatan.
_________________________________
(1)Ibrah kisah ini, saya naqalkan dari penulis hebat ustazah fatimah syarha itu.
(2)Adapun disana, Siti Fatimah merupakan seorang serikandi Islam, namun tanggungjawab selaku Isteri kemudian anak yang solehah tetap diperlihat dalam kehidupan sahabat.
(3)Teruskan berjuang wahai mereka yang bergelar Muslimah yang membangunkan Ummah. Amalkan sentiasa zikirfatimah itu.
(4)Mudah-mudahan teman-teman saya yang mahu membuat Umrah ambil ibrah di haramain itu iya.
0 komenan:
Catat Ulasan