26 Julai 2011

Kerinduan Syeikh Solah Abdul Fattah Al-Khalidi.


Duktur yang pakar, Ulama' tafsir moden terkini yang alim.

Duktur Solah Abdul Fattah Al-Khalidi dilahirkan di Bandar Jenin(ini) Falestin, pada  12 januari 1947 Masihi/ 18 Muharram 1367 Hijriah.

Pendidikan keilmuannya.

Pada tahun 1965, syeikh solah al-khalidi telah belajar dengan masyeikh Al-Azhar, seterusnya beliau memasuki fakulti syariah dan lulus pada tahun 1970, lalu beliau menyambung pelajaran dengan mengambil sarjana pada tahun 1977 di Universiti Islam Imam Muhammad Saud di Riyadh, Thesis yang disampaikan oleh beliau bertajuk:[Syed Qutb dan Seni fotografi dal Al-Qur'an] dalam dua bahagian. Bahagian pertama tentang kehidupan Syed Qutb, dan bahagian kedua, seni fotografi di dalam Al-Qur'an.

Tahun-tahun(munaqasyah thesisnya) lama pada tahun 1980, terdiri daripada Prof Hassan Ahmad pengawal farhad, Prof Muhammad Qutub dan Syeikh Muhammad Al-Rawi, di Mesir yang terkenal dalam dunia perbahasan(munaqasyah thesis).

Lalu beliau mendapat gelaran Doktor dalam tafsiran Al-Qur'an pada 1984 dari Universiti yang sama, dan thesis(pHd) berjudul [في ظلال القرأن دراسة وتقويم -Dalam bayangan Al-Qur'an Pengajian dan Evaluasi] dan dibincangkan oleh para Ilmuan terdiri daripada Syeikh Manna Al-Qattan Rahimahumullah dan Dr. Adnan Starling(dunia Al-Qur'an yang dikenali).

Guru-guru yang menjadikannya ahli mufassirin.

Antara guru Syeikh Solah Al-Khalidi yang paling terkenal ialah:
(1) Syeikh Musa Sayyid Rahimahumullah.
(2) Syeikh Muhammad Al-Ghazali.
(3) Syeikh Abdul Halim Mahmud(syeikhul azhar).

Jiwanya diresapi semangat Syed Qutb Rahimahumullah.

Syeikh Solah bersama UZAR 10 tahun yang berlalu.

Syeikh Solah sangat sangat menjiwai perjuangan yang dibawa oleh Syed Qutb Rahimahumullah, tetapi bukan hubungan peribadi antara Syeikh Solah dan Syed Qutb tetapi adalah sebagai seorang penuntut ilmu, buku-buku Syed Qutb semua dibacanya, menunjukkan perjuangan Syed Qutb sangat disayanginya.

Nilai yang tidak terbeli pada karyanya.

Syeikh Solah Al-Khalidi sangat pakar dalam bidang Tafsir, Sirah Nabawiyyah, Ulum Al-Qur'an.

Karya yang berjudul Mafatih li Ta'amul Al-Qur'an.

Karya yang berjudul Isra'iliyyat Mu'asirah
diterjemahkan di Tanah Air Malaysia.

Antara karya yang terkenal ialah Ma' Qasas al-sabiqin fi Al-Qur'an dan Khulafa' Ar-Rasyidin bainal istikhlaf wal istisyhad. Selain itu juga karya bernilai yang banyak dihasilkannya disamping risalah dan makalah yan diterbitkan kebanyakkan pernerbit buku di Jordan seperti Dar-Al Nafaeez(ini).

Antara karya lainnya:

(1)Tafsir maudu'i baina an-nazoriyyah wa tadbi'.
(2)Tafsir ibnu kathir tazhib wa tartib.
(3)Qabasat tarikhiyyah. 
(4)Mafatih li ta'amul Al-Qur'an.
(5)Sawaruun min jihadissahabah.
(6)Al-Qasas Al-Qur'ani.
(7)Isra'iliyyat Mu'asirah.
 dan banyak lagi karya yang sangat bernilai keilmuannya.

Kini, Syeikh Solah Al-Khalidi punyai laman facebooknya(ini) dan laman rasminya(ini) yang membolehkan kita berhubung dengan anak muridnya di Jordan. Insya'allah segala soalan boleh dilontarkan dengan syarat berbahasa arab fushah lah.

Dengan keuzurannya dalam mengajar dan memberi ilmu, prinsip beliau tidak jemu dan luntur untuk menyebarkan kealimannya pada anak-anak muda di Jordan, dan Sweileh sering menjadi saksi perjuangannya yang penuh cabaran itu. Semoga kita doakan Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberkati kehidupan Syeikh Solah, Allah permudahkan urusannya menyebarkan dakwah Islam. Allahumma amin.

Dari kiri, Ust pudin, ust baith, Syeikh Solah Al-Khalidi, Ust kheider,
ust mad, saya yang faqir.
[Kenangan mengutip mutiara Ilmu yang tidak ternilai]
____________________________________


Nota Kerinduan.
______________________________

(1) Usik dan gurauannya setiap kali berlangsung kuliyyahnya membuatkan hadirin yang bertalaqqi/berdaurah dengannya merasa puas. Dia sering membersihkan fikrah kami, lihat sahaja nukilan ustaz hasrizal tentangnya di sweileh(ini).
(2) Kaki bukit sweileh sering menjadi penyaksian saya, pudin, dan rohimi, bertemu teman-teman di Amman mad dan baith. Mudah2an hibrah(kenangan) ini memberi semangat dan tasyji' saya bersama ruhh kepemudaan kami mengutip mutiara Ilmu dari Ulama'. Syeikh Solah memang sukakan tullabul ilmi dari Malazia ini.
(3) Insya'allah di entri lain, saya akan berkongsi tentang kuliyyahnya pula. Mudah-mudahan saya istiqomah dengan apa yang disampaikan Syeikh Solah dalam kuliyyahnya. Mohon doa teman-teman pembaca agar saya berterusan tanpa jemu menuntut Ilmu iya.
(4) Diadaptasi dari sumber MA Uswah /Taman Ulama.

0 komenan:

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang