22 Januari 2011

kalau saya seorang calon.

Muqaddimah.
Semalam saya dan Ustaz Rahimi Gms Kuis itu ke makam syuhada', setelah dibancuh khutbah jumaat oleh khatib arabiah, maka menjadi tepulah medulla oblongata kami, lalu ibrah diambil lagi, setelah lama tidak menjengah ke sisi maqam sahabat baginda sollallahu alaihi wassalam, saidina ja'afar bin abi tholib radhiallahu anhu.

Setelah setahun di Bumi ini, ingatan saya dan teman-teman medan ini, tetap sama, ironisnya kami akan ke sana mengambil zhuq semangat, sempat saya berpesan kepada ustaz rem itu, bahawa malu kita selaku pelajar jurusan syariah, tiga sahabat baginda tidak pulang ke Tanah Madinah, tanah asal mereka mendapat tarbiyah nabi, kerana mendapat syahid di bumi syam ini. Jauh dari itu, pahlawan islam 3 serangkai, telah membuka laluan islam menempa nama di bumi ahli janubi jordan ini. Maka lahir setelah itu sultan salahuddin al-ayubbi ke tanah kita belajar ini.Allahurobbi beruntung kita tullabul ilmi di medan ini.

Membelek blog dan'mukabuku' N.05,(tekan ini) teringat juga ketika di tugaskan ke Permatang Pasir suatu masa dahulu, penuh praktikal bukan lagi teori, jauh sekali retorik, membina manusia untuk menyokong kebangkitan islam, alhamdulillah diri ini merasai sama melakukan tugas walaupun sedikit, cuma kerinduan pada teman-teman di tanah air yang still istiqomah berjuang. Mudah-mudahan Allah beri kemenangan tiada jangkaan.

TGHH mengumumkan calon partinya minggu lepas, cukup menarik, seorang muslimah, jawapan yang sama diberikan dalam sessi press conferens setelah itu, calon yang dipilih berpendidikan, dia tidak meminta untuk menjadi calon bahkan jauh sekali melobi-lobi pimpinan partinya. Alhamdulillah, itulah dikatakan amal yang diputuskan oleh tanzimnya, diikuti masa susah mahupun senang.
Cukup praktikal, cikgu mala, dinobatkan calon muslimah, sudah tentu acuan Muslimah Membangun Ummah dihadaminya, sesuai dirinya seorang bekas pendidik yang meletakkan jawatan kerajaan demi memenuhi hasrat Partinya, waimmalah kerajaan memutuskan para guru dibenarkan berpolitik, dilihat itu sebagai satu polemik sahaja.

Membina masyarakat.
Alhamdulillah,  semalam kedengaran suara emak di kampung tali Air 8, sekinchan penuh permai, lama saya tak melihat kehijauan sawah padi disana, emak sayu suaranya, emak saya seorang guru, malah berstatus guru besar lagi, bila kata guru besar taklifatnya lebih besar dari guru biasa, selalunya seorang guru menyembunyikan perasaan sedihnya, kecuali ditanya bertali-arus tanpa jemu.

Sedari saya kecil, didikan sama diberikan pada saya dan adik beradik sebagai anak murid, kalau dirumah lagilah sama, emak mengajar Subjek Al-Qur'an Hadis di sekolah menengah dahulu, kemudian menukar haluan ke sekolah rendah demi mahu majikan di bawah Kerajaan Negeri, walaupun diberikan tugas status tinggi guru kaunseling yang dipegangnya, hampir 20 tahun di sekolah lamanya ia mengajar masyarakat.

Sebab itu hati saya tersentuh, bila seorang guru menjadi calon, selalunya ia faham kisah masyarakat, mereka berinteraksi dengan ibubapa lebih lama dan matang, dikalangan merekalah yang mengendali Persatuan Ibu-Bapa dan Guru,
ingat sengaja ke Persatuan itu ditubuh di setiap sekolah-sekolah, kalau tiada Visi dan Misinya, meraka mampu mendepani ragam yang pelbagai, dari budak yang suka ponteng kelas sampailah ibu-bapa yang membiarkan anak-anak tidak bersekolah.Lagi-lagilah yang berstatus guru disiplin dan kaunseling.

Menjadi guru, selain pahala bertambah, ia terus dikenang orang ramai.Sebab itu juga ia antara profession terkenal dipilih penduduk malaysia, cukup gusar kalau golongan ini sedar kepentingan siyasah atau politik bagi hukama' di Tanah Air.

Fokus saya.
Iya kisah guru, saya hadami sedari kecil, adalah syibih-syibih kisah pada kehidupan saya yang mudah-mudahan menjadi tauladan teman-teman, dalam arena ini, masa kita penuntut ilmu di luar negara jangan dipersiakan lagi, terlalu banyak ruangan masa untuk menceduk ilmu dari para syeikh, tanamkan sekelumit cakna perkara semasa di Tanah Air, sebab kitalah yang bakal dilahirkan untuk masyarakat nanti.

Suami kepada Puan Normala Sudirman, iaitu Cikgu ma'aruf abdul mutalib, diberi warning 24 jam ditukar ke mantiqah Johor Bahru itu, sudah tentu memberi kesan pada hati, diri sendiri mahupun keluarga.Itu mehnah orang berjuang supaya mereka thabat dan lali dengannya.

Dulu-dulu Abah saya, pernah diberikan notis yang sama, malah lebih iaitu wajib berpindah terus ke Sepang, saya tahu hal itu, walaupun ketika itu belum bergelar pengundi berdaftar Borang A SPR sebab itu saya katakan, untuk keluarga pendidik kalau menjadi calon kena tabah malah istiqomah. 

Atas dasar kemaslahatan ummah, saya menyeru teman-teman yang bakal menjadi guru, pilihlah profession ini, ia sebagai satu taklifat yang besar, dan mampu terus berjuanglah sehingga kita menjadi thabat diantara rantaian perjuangan baginda Nabi Muhammad sollallahu alaihi wassalam ini. Maka kalau kita, kalau saya, kalau sahabat-sahabat saya menjadi calon begitu jugalah, jangan jemu mencari sesuatu yang boleh disumbangkan untuk masyarakat dan agama khususnya.

Kalau jadi calon suami, letakkan paras keegoan di tahap yang sepatutnya, kerana sifat itu tidak sesuai untuk makhluk, hanya ada pada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Kalau jadi calon isteri, sediakan keperluan diri sendiri,melaksanakan  tuntutan Islam, mampu membina masyarakat setelah dilafaz sakinahnya, mengingati suami dikala susah mahupun senang.Supaya payung khalifah dapat dibina.

Kalau jadi calon PilihanRaya, Ubah dan Selamatkan Malaysia menjadi tanah air yang meletakkan Al-Qur'an As-sunnah, ijma' ulama' dan Qias yang sohih sebagai acuan perlembagaan yang adil untuk semua ummat di tanah air. Islam ya'lu wa yu'la alaih. Dan mencapai baldatun toyyibatun wa rabbul ghafur.


 Puan Normala Sudirman a.k.a cikgu mala dipilih membawa acuan
Muslimah Membangun Ummah.Barakallahufikk.

Isu semasa tidak diketepi.
Kebangkitan rakyat Jazirah Arab semakin berlangsung, tertarik saya dengan first lady atau Laila Ben Ali dan digelar ilmelda Marcos versi Arab di Tunisia yang membelanjakan harta dengan membeli belah di Dubai, di syurga membeli belah itulah, Dihabiskan harta rakyat Tunisa, kemudian pada akhirnya Rakyat Tunisia Bangkit menconvert Kerajaan Tunia pimpinan Presiden Zine El Abidin Ben Ali itu.
Dan kebangkitan, demi kebangkitan iniah berlaku di mana-mana negara arab, mudah-mudahan suatu hari payung khilafah semula memayungi negara umat islam yang mendapat isti'marat atau dicanai ghawul fikr' yang dahsyat.Sumber harakahdaily.(tekan ini).

Semalam di Jordan Ikhwan Muslimin bersama Gerakan Pengguna Jordan sekali lagi bangkit, kesan kenaikkan harga barang yang menggusarkan orang arab, mereka menyatakan hasrat perjuangan mereka, alhamdulillah sekurang-kurangnya menyedarkan hukama' yang sebelum ini sering alpa dibuai dengan buaian Israel Laknatullah. 

Sikap kita, jadilah pelajar yang cakna hal Barang Naik, sesungguhnya duit ibubapa habis kita laburkan di sini, jangan nanti tullab malizi diambil kesempatannya, kalau pun 1/2 JD(Matawang Jordan) naik, ia sangat menggusarkan pemikiran kita, kita tahu teman-teman kita bukanlah dikalangan mereka yang berada ataupun kaya.1JD-bersamaan RM4.32203.(tekan ini).Kita cakna kerana kita ditarbiyah.

Ibnu Suhaimi-Muqobil Jami' Syuhada'.


Sekitar penggulingan Presiden Tunisia Incik zine el abidin ben ali.
nama je sedap, ntah berapa juta dozen makan harta rakyatnya.
Ya allah berikanlah beliau Hidayah-MU. 

Berikut adalah gambar bekas Presiden bersama Lady Firstnya
yang memakan harta rakyat dengan begitu hemah sekali.

 Rakyat tunisia bangkit, Ben ali pernah menolak bantuan
yang dihulur rakyatnya untuk warga gaza,diketepikan bantuan itu
dengan kuasanya.

Selalunya rakyat yang ditindas akan bangkit, begitula fitrah
manusia, sama ada Islam atau bukan mereka pentingkan Keadilan.
Islam itu Jalan Keadilan.


Sekitar Muzhoharat di Amman Jordan.

 muzhoharat dilakukan oleh gerakan ikhwan muslimin dan rakyat
sebab harga Barang Naik. Bertemapt di Jami' Hussain Amman.

 kalau kenaikkan harga barang naik, ia sekaligus
menyebabkan kita pelajar negara ini, dihimpit kegawatan
ujrah, rusum jamiah, dan lain-lain.
[Jordan ingin menuju baldatun tayyibatun wa robbul ghafurr]

2 komenan:

Tanpa Nama berkata...

cik rosmah mansur, first lady msia dah ada ofis sendiri di putrajaya sebaris dgn pimpinan tinggi negara..parah!

ibn suhaimi™ berkata...

kita doakan ustazah Rosmah diberkati selalu kehidupannya selaku first lady..allahumma amin

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang