22 Januari 2010

Berdakwah itukan satu kepuasan.

Semalam lagi berasa amatlah, sukar bagi diri ini menghadapi begitu dahsyatnya kuasa Allah Ta'ala dalam menjadikan musim syita' dimana masa malam yang panjang berbanding siang ini, "maka nikmat allah swt yang mana lagi kamu dustakan" begitula juga adatnya bagi tholibul' ilmu, apabila masa kosongnya tiada terisi maka perkara2 lagho akan menjelma, ye jangan sebab pesbuk kamu tak turun solat jemaah, ye jangan sebab blog kamu lupa menadah kitab n ngulang hafalan surah ar-rahman kamu tu" kata akh seroomate mengingatkan, teringat sebab itulah imam as-syahid hassan al-banna mengingatkan" al-wajibat akhtharu minal awqatt"

Seorang ammu peniaga falafil duk berbising-bising pada ana, ya malazi lasta bil qowiyy li muwajjah syita'? (kamu nih tak tahan musim sejuk ke)? na'am, ringkas je ana jawab fil malazi laisa muasim syita'..ya allah dahyatnya syita' engkau jadikan, andaikan aku lemah konfemla mesti tido je, lagi selimut yang tebal 9 setengah kilogram bertemankan sobah n berdepan notebook..mudah2an itu semua hanya mehnah diri sendiri yang boleh diatasi.

Namun takde alasan untuk tidak menulis sesuatu dalam blog ini, na'am teruskan wasilah ini sebagai salah satu medan dakwah..

Jom Kempen Bi'ah Solehah(KBS) di Mafraq, semalam dapat picture yang disend oleh al-akh afiq tentang KBS ini, walaupun duk berjauhan namun tanggungjawab sebagai salah sorang yang ingin bersama-sama menjalani amanah dan menghayati apatah lagi mentadbiqkannya marilah kita semua, sama- sama kita fahami, sila layari blog akh afiq tekan ini.

Apa yang ingin dinyatakan berdakwah itu kan satu kepuasan kan, apatah lagi kewajibannya buat orang2 yang mengaku beriman, teringat dulu-dulu ketika mana ana bebarnamij bersama-sama YB Puan Doktor  Halimah Ali ke Pulau Ketam, Na'am beliau ke sana bertujuan menjaga kebajikan rakyat kawasannya namun kaedah siyasinya ke sana jugaklah untuk menjual produk2 ISLAM kita yang cuba sampaikan kelak. 

Memang ternyata disana yang mejoritinya penduduk berbangsa cina lebih terbuka pemikirannya memilih YB layak  dengan serta-merta yang memenangi dewan undangan negeri selat klang itu.

Ala KCB-2 boleh dihayati maksud tersiratnya, apakah KBS ini tak boleh difahami, sedikit sisipan kat pesbuk tu, ramai bebenor yang syorkan Kempen Baitul Muslim plak ye, insya'allah pihak penganjur akan timbang-tarakan di mantiqah mafraq ni, asasnya marilah kita hayati KBS ini.

Benarlah kata Al-Fadhil Ustaz Nasrudin Hassan At-tantawi tu menyatakan bahasanya berdakwah menjadikan jiwa syabab-syabab menjadi puas, bukanlah puas kerana nafsu  untuk menunjukkan softskill berdepan mad'u tetapi kepuasan punyai kelebihan menjadikan pengalaman menjual produk yang namanya ISLAM ini kepada golongan mad'u terutama pada (bukan islam) dan ini natijahnya bagi mengelakkan"islamphobia" bermain-main di pemikiran deme ni, dalam blognya ustaz nasruddin  hassan menyatakan beliau dapat,

-Berinteraksi langsung dengan sasaran dakwah [ madu'u ] yang sebenar.
-Islam dibawa keluar dari 4 penjuru dinding masjid dan surau.
-Gembira dapat membantu insan yang leka dan lalai agar insaf dan sedar.
-Mempertingkatkan skil dakwah dan memperhalusi method / uslub dakwah.
-Menghubungkan saya dengan pelbagai ragam dan karenah masyarakat.
-Menunaikan perintah Allah swt dalam berdakwah.
-Bangga dan puas apabila madu'u insaf dan bertaubat malah saya sendiri turut insaf.

Oleh yang demikian bagi kita, usah toleh ke belakang lagi teruskan mengorak langkah masuk ke dalam masyarakat yang amat perlukan bimbingan, dimanakah lagi tahdid syiar2 Islam dapat kita gambarkan, kecuali kepada  mad'u yang ingin  tahu apakah itu dinul ISLAM, mudah-mudahan teruslah menebal dalam diri praktikkan Method Dakwah yang dipelajari di dalam kuliah-kuliah itu, mudahan berjaya...allahumma amin..

Ingat molek ye islam bukan pada nama sahaja, tapi cubalah fahami apakah ertinya kita menganuti agama ini, Dakwah itu menjadi satu kewajiban,  kholas kita adalah pendakwah bukan penghukum, Jom Kempen Biah Solehah(KBS) ini di mana-mana mantiqah pun..

Berikut En.lee bersama-sama menjayakan 
barnaamij dialog bersama Dr.halimah hari itu.


Na'am cubelah sesekali kita ke perkampungan cina
ketahui cara hidup mereka di Pulau Ketam, sesungguhnya
hak mereka juga ada dalam negara kita yang harmoni.


Banner digantung dalam bahasa cinanya
歡迎 selamat datang YB halimah.


Berikut adalah sessi dialog dengan penduduk,
kebanyakkan rakyat cina sangat risau hal
kad pengenalan mereka, namun masalah itu
di settalkan oleh Dr.halimah dgn komited sekali.

Berikut adalah peserta yang sama2 memberi
penerangan kepada kawan-kawan cina,
di Pulau Ketam Selat Klang.

0 komenan:

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang