02 September 2009

ليلة القدر خير من الف شهر


رمضان يوم المباركة

Salam semarakkan ramadan, ramadan makin berlalu, sungguh sayu hati, tiap kali pemergiannya hari2 barakah ini, bayangkan sahaja ibadat sunat yang dilakukan bulan ini Allah beri ganjaran pahala solat fardhu, maka solat fardhu itu sendiri Allah berikan pahala seumpama 70tahun beribadah, allahuakbar.

Maka diseru pada kita supaya, still istiQomah dalam ibadah fardhu n sunat yang pelbagai ini, dan mujahidun nafs, syaitan sudah di isa kan, tetapi anak didik dia masih berkeliaran, pantauan ke rumah2 Allah makin hari makin hambar, agaknya manusia sibuk beribadat dirumah@sedang memikirkan harga minyak yang naik bermula semalam.

Wahai sahabat2ku tidakkah kamu ni engat surah yang diuar2kan oleh imam tiap kali solat yang jahar bacaanya?"sesungguhnya kami telah turunkan al-qur'an pada malam al-qadar, dan apakah malam al-qadar itu?malam al-qadar itu lebih baik dari seribu bulan, kami turunkan malaikat(jibril) dengan izin allah diatas arahannya, sejahteralah malam tersebut sehingga tiba waktu fajar".

Masih ada masa peluang/change dapatkan malam ni, bermula malam ni, percayalah "sabda Rasulullah saw, barangsiapa yang mendirikan malam@Qiamullail terutama 10 malam terakhir dalam keadaan dia beriman dan berharap2 apa yang dijanji pada Allah Ta'ala, maka diampunkan dosa2nya yang telah lalu" hadis ini sangat glamour waktu kini, dengan harapan manusia sedar tindak-tanduknya.

Posting kali ini, marilah kita amik beberapa kaedah yang diajarkan ulama' agar malam ini dapat kita detect dengan izin minallahi ta'ala, syaratnya jagalah kesempurnaan ibadah yang wajib kita dahulu ye.

ليلة القدر خير من الف شهر

Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

Pada sepuluh yang akhir bulan ramadan kita digalakkan beriktikaf di masjid supaya mendapat malam Lailatul-Qadar.

Mengikut pendapat Imam Syafie Rahimahumullah, malam Lailatul-Qadar boleh ditemui pada sepuluh yang akhir, tetapi malam yang ganjil terlebih diharapkan. Malam yang lebih diharapkan daripada sekalian malam ganjil ialah malam dua puluh satu dan malam dua puluh tiga bulan Ramadan.

Imam Ghazali Rahimahumullah, dan lainnya ada menyebut bahawa malam Lailatul-Qadar boleh diketahui dengan meneliti satu hari bulan jatuh pada hari apa? Sekiranya satu hari bulan pada hari ahad atau hari rabu maka malam Lailatul-Qadar pada malam yang ke dua puluh sembilan.

Sekiranya satu hari bulan hari isnin maka malam Lailatul-Qadar pada malam yang ke dua puluh satu.

Sekiranya satu hari bulan pada hari selasa atau jumat maka malam Lailatul-Qadar pada malam yang ke dua puluh tujuh.

Sekiranya satu hari bulan pada hari khamis maka Lailatul-Qadar pada malam yang ke dua puluh lima.

Sekiranya satu hari bulan hari sabtu maka Lailatul-Qadar malam yang ke dua puluh tiga.

Berkata Syeikh Abu Hasan Syazili selama usiaku, aku tiada luput malam Lailatul-Qadar dengan menguna kaedah (cara) ini:

Lihat jadual dibawah ini:-

No Awal bulan hari Lailatul-Qadar pada malam
1 Ahad 29
2 Isnin 21
3 Selasa 27
4 Rabu 29
5 Khamis 25
6 Jumat 27
7 Sabtu 23

Seorang yang dapat berbuat ibadat pada malam Lailatul-Qadar seolah-olah dia sentiasa beribadat selama lapan puluh tiga tahun empat bulan(seribu bulan).Orang yang menghidupkan malam Lailatul-Qadar diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.

Mertabat yang paling tinggi menghidupkan malam Lailatul-Qadar dengan pelbagai ibadat sepanjang malam, seperti sembahyang, membaca Al-Quran dan berdo’a.

Mertabat pertengahan menghidupkan malam Lailatul-Qadar dengan menghidup separuh malam dengan pelbagai ibadat.

Mertabat yang paling rendah menghidupkan malam Lailatul-Qadar dengan sembahyang isyak berjemaah, dan azam hendak sembahyang subuh berjemaah.

Fadilat malam Lailatul-Qadar tidak tertentu pada mereka yamg mengetahuinya tetapi hasil fadilat malam Lailatul-Qadar diketahui dan dirasakan bagi mereka yang menhidupkannya walaupun mereka itu tidak mengetahui malam itu malam Lailatul-Qadar.

Mudah2an, segala kesempurnaan puasa kita dapat ditemukan Allah Taala, tadarus untuk fahami al-qur'an, tahajud kita bagi melemahkan nafsu, dan banyak lagi kepelbagaian mesti kita buat bulan ini, semoga diluangkan masa untuk ini.

:: sumber ilmiah dari almakawi wordpress, sila layari..

0 komenan:

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang