13 April 2011

Hujung minggu saya sudah terisi. Alhamdulillah.

Pendahuluan.


Jadual imtihan mulai bertasbih, antara peperiksaan awal, thani, diikuti niha'ei(akhir) dikeluarkan oleh Duktur-duktur pakar Fiqh, Hadis, dan Tafsir Jami'ah Mu'tah, mentahdidkan imtihan seperti biasa mengundang tiba lagi.

Thuqus(Ramalan) Cuaca di bumi syam, semacamnya sudah tidak percayai lagi,[Tekan ini]. Adakalanya, hujan berserta salji, adakalanya salji sahaja, adapun kadang-kadang panas mentari yang sangat terik. Pelik. Tidak macam mula-mula saya tiba di Bumi Syam belasan bulan yang lalu. Kerisauan mulai diperkatakan teman-teman di Bumi ini, masing-masing tergesa-gesa membeli ubat batuk di soidaliyyah(Kedai Ubat) yang berhampiran kampong Mu'tah yang kini dilanda baridd jiddan, kesejukkan tersangat pabila malam menjelma.

Semua ini, menjadi adiyy(biasa) bagi kebanyakkan mereka yang mengaku mahu menuntut ilmu di Bumi Syam, sifirnya Jangan Jemu mencari ilmu, pesanan Duktur Syuwes Mahamid[Tekan ini] digenggam erat di garaham saya, Fiqh(mencari ilmu serta kefaqihan) mesti dikaitkan dengan Akhlak, mafhum mukhollafah yang jelas saya fahami, disana terdapat orang yang menuntut ilmu lantaran tetapi tiada akhlak ditonjolkan. Wa iya zububillah. 

And indeed, you are of a great moral character.[Surah Al-Qalam:4]

Lalu disana, ketika kuliyyah tafaqquh mingguan fiqh muassarah, sengaja duktur syuwes, menyebut wainnaka la ala hulkin "fiqh", dan ramai yang membetulkan kesilapan kesengajaan duktur itu tadi, dan akhirnya, fahamilah kami khulasah yang disampaikan menjadikan kami para pelajar luar negara mesti hadami dan pegangi payung akhlak yang mulia sesuailah bakal menjadi petunjuk buat mujtama' pula nantinya. Insya'allah bi'izznillah.


Saya rindu ke sweileh. Tasjyi'(motivasi)Dr.Abdullah Azzam ada di sana.

Kini, tinggal cuma beberapa purnama sahaja kalau ingin hisabkan, 2 tahun adalah bukan tempoh yang matang bagi saya pelajar Tajsir(Muaddalah Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin+Universiti Mu'tah Jordan Al-Hasyimiyyah].

Kadang-kadang, penat memikirkan, sudahkah dihadami niat yang awal-awal saya inginkan dahulu? Menuntut ilmu selain dari dalam kuliyyah dan kenali Para Ulama bumi bertuah syam, Terima kasih akhi mad, akhi baith di Sweileh Amman, memberi kata-kata perancang untuk sama-sama untuk kita hadami Daurah bersama para masyeikh nanti. Saya tetap rindu syeikh syuib al-arnauot, pentahkik musnad Imam Ahmad Rahimahullah itu.

Dan sekarang "masa" saya mestilah dimaksimumkan dengan baik, purnama ke purnama mesti diolah sebaiknya, setiap sabtu(cuti hujung minggu)bakal berulang-alik ke Amman, demi menagih Ilmu dan Tuntutannya, ia juga sebagai tamrin(latihan) diri dan jasmani juga. Biarlah saya redha masa saya dihabiskan dengan penat mencari ilmu, mudah-mudahan dengannya nanti beroleh pahala berlipat ganda, sesuai masanya kekuatan kepemudaan saya digunakan. 

Doakan saya iya. Demi Allah, saya malu setiap kali ke bumi sweileh, terlihat Masjid Abd.Rahman Al-Auff, terpahat sejarah bagaimana kekuatan para muslimin disatukannya membawa perubahan Islam di Syam, Pan-Islamisme.

Siapa yang tidak kenal kepemudaannya, dan setiap mereka yang berjuang sering terinspirasi dengan kalimah As-Syahid Dr. Abdullah Azzam 'Sesungguhnya sejarah Islam tidaklah ditulis melainkan dengan darah para syuhada', dengan kisah para syuhada', dengan tauladan para syuhada'. Semangat itu yang saya cari.

Sehinggakan, usamah bin laden menyatakan dalam wawancaranya, syeikh abdullah azzam bukan pemuda yang biasa, dia mewakili satu bangsa, satu ummat Islam, tubuh ummat Islam berada dalam jasadnya, Sehinggakan setelah kematiannya, Para Muslimah masa kini gagal melahirkan lelaki yang mampu menggantikannya. Mudah-mudahan kita semua menjadi pemuda yang haibat, bukan pemuda yang lesu lagi lalai dengan persekitarannya. Jadilah yang ghuroba'. Insya'allah. Allahumma amin.


Schedule Hujung minggu saya. Doakan istiqomah iya.



_______________________

Nota Pesanan: Saya semakin rindu kuliyyah Syeikh Dr.Solah Abdul Fattah Al-Khalidi, dan Duktur Ahmad Hawwa.



[Melihat ulama' satu IBADAH].

2 komenan:

Tanpa Nama berkata...

bestnye... syabab je ke?

ibn suhaimi™ berkata...

yang bertanya, akhwat ke?USAH risau ada pengisian saya maklumkan khas tuk teman2 iya.

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang