23 April 2012

Rehlah Tarbawi: Ziarah sahabat Nabi yang "masih hidup".

Ziarah Sahabat Rasulullahi Sollallahu Alayhi Wasallam yang "masih hidup".

Seusai bermuktamar MPMMJ 2012 yang lalu, saya dan sahabat-sahabat di Mafraq mengambil keputusan mengadakan ziarah ke Sofawi satu mantiqah(Daerah) di Barat Jordan.

Terlalu banyak yang boleh di kongsikan untuk rehlah tarbawi kali ini, cukuplah gambar yang ada menjelaskan perasaan itu.


Ironinya, setiap kali rehlah berlaku..saya dan teman-teman takkan putus mengkaji ibroh dan hikmah kembara tersebut. Mudah-mudahan ziarah kami petang itu bernilai ibadah. Moga mendapat keberkatan Allah, semoga saya boleh berkongsi dengan ummat.

Manakala hati saya dan teman-teman menjadi teruja setelah melihat sendiri tempat yang diziarahi Habib Ali Al-Jofree Hafizahullah & Dr. said Ramadhan Al-Buti ke Sofawi seperti dalam video di bawah. Alhamdulillah akhirnya kami sampai ke sana.




_________________________________________________________

 Kerutan-kerutan pada batang dan dahan Pokok menceritakan usianya yang lama.
 Sesuatu yang boleh dihayati keajaibannya..di tengah-tengah sahra'(padang pasir) yang terbentang luas ada pokok rendang yang hidup..aman dan tenang, subur tanpa diganggu. 
Bersama akhi afifuddin suwar mumkin hibrah di akhir fasal.


As-syajarah ar-rasul | Sofawi, Mafraq.


Sofawi: Di Mafraq satu mantiqah di Utara Jordan(menuju ke arah barat, yakni 150KM hampir Negara Iraq)..disana terletaknya satu pokok yang sudah berusia ribuan Tahun(As-Syajarah Ar-rasul).

Ada pendapat di kalangan ahli Sirah Nabawiyyah...bahawa Baginda Rasulullahi Sollallahu Alayhi Wasallam..pernah dua kali singgah kawasan ini dalam peristiwa: (1) Berniaga bersama Abi Thalib bapa saudaranya. (2) Membawa barangan dagangan Ummahatul Mu'minin Saidatina Khadijah Binti Khuwailid bersama pembantunya Maisarah..

Dalam Fiqh Sirah karangan Dr Ramadhan Al-Buti, peristiwa ini berlaku dalam fatrah Rasulullahi pergi ke Syam(Syiria) untuk berniaga...lalu Allah membuktikan tanda-tanda kenabian pada diri Baginda Rasulullahi Sollallahu Alayhi Wasallam..kepada Buhairah yakni Ahli Kitab..dizaman itu, yang menanti kemunculan Nabi di akhir zaman..


Mudah-mudahan hikmah terbesarnya menjadikan kami mencintai sirah Nabawiyyah yang semakin di telan usia zaman.

_______________________________

Nota tarbawi.

(1) Rehlah tarbawi kali ini disertai, ustaz kheidier, akhi fakhrul hayyi, akhi keri abu yamin, akhi keri awang, akhi ehsan, akhi izz abdus salam, akhi afifuddin.
(2) Berjam-jam perjalanan kami ke Barat Jordan, hamdulillah akhirnya bertemu sahabat Rasulullahi Sollallahu Alayhi Wasallam yang masih hidup ini...hazaa min fadhli rabbi.
(3) Hadiah saya, terakhir di musim sejuk.


3 komenan:

atuk berkata...

Assalamualaikum Suhaimi


Allahuakbar
indahnya bertemu sahabat Nabi

ibn suhaimi™ berkata...

Wa'alaikumussalam...warahmatullah.

Terima kasih atuk Phd...semoga atuk diberi kesempatan rehlah tarbawi bertemu sahabat nabi "yang masih hidup" itu lagi..ameen.

ibn suhaimi™ berkata...

Kalau pergi ke Jordan...jangan lepaskan peluang ini iya..hayyakumullah..

Related Posts with Thumbnails

 
Copyright 2012 @ Menulis satu Ibadah™!
Design by Myfirdaus | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Usah jemu berjuang